خواندن قرآن، نماز و دعا (Quran therapy) آنگاه که آگاهانه و با حضور قلب انجام میگیرد، قلب انسان را به نیرو و قدرت بینهایت خالق هستی پیوند میزند و آرامشی را ایجاد مینماید که بهبود دهندة بسیاری از نابسامانیها و ناملایمات روحی انسانی است.
دکتر «کارل» مینویسد
«هر یک از فعل و انفعالات روحی در اعضای بدن تأثیر مستقیم دارد؛ مثلاً به طوری که همه میدانیم، در نتیجه اضطراب و نگرانی زیاد، تغییرات بزرگی در گردش خون ایجاد میشود؛ خوشحالی زیاد، پوست صورت را سرخ و خشم و غضب و ترس آن را سفید میکند.
فکر زیاد میتواند طبیعت خون و مزاج صاحب آن را عوض کند؛ ناراحتی زندگی، تحریکات پی در پی و نداشتن خیال راحت، حالاتی در روح انسان پدید میآورد که تعادل معده و رودهها و گردش خون را به هم میزند.
بعضی از پزشکان عقیده دارند که غصههای طولانی و نگرانیهای مداوم، باعث بیماری سرطان میشود… .» (الکسیس کارل،/92)
امروز دانش پزشکی، بیماریهای عفونی و میکروبی و جراحات وارده از صدمات را به خوبی میتواند درمان نماید، ولی در معالجة بیماریهای جسمانی که علل روانی دارند، مدت درمان را بسیار طولانی و گاه ناموفق نشان میدهد.
زیرا در این نوع بیماریها، علت بیماری مربوط به روابط ناسالم مادی بدن با دنیای خارج از آن نیست، بلکه در روابط ناسالم اخلاقی و معنوی خارجی با بدن انسان است.
به بیانی دیگر، علت بیماری، استفاده از غذای فاسد و مضرّ یا پرخوری و امثال آن نیست، بلکه ناشی از عوامل غیر مادی یا امواج نامرئی است که سلسله اعصاب بدن انسان در ارتباط با دنیای خارج از آن متأثّر میباشد؛ همانند ترس از آزمونهای کلاسی و دانشگاهی، در حالیکه هنوز یک ماه به زمان آن مهلت باقی است و نگرانی و اضطرابِ مادر به دلیل تأخیر فرزندش در رسیدن از مدرسه و دیگر نگرانیهایی که از آمیزش تخیّلات ذهنی و احتمالی انسان با محیط خارجی به وجود میآید، در حالی که هنوز چیزی واقع نشده است؛ و تأثیرپذیری انسان از واقعههایی که در محیط بیرونی او اتفاق میافتد.
انسان گاه با دیدن صحنهای یا شنیدن خبری به شدت میگرید و گاه با دیدن صحنهای و شنیدن خبری به شدت میخندد، در حالی که این صحنهها و اخبار در همگان تأثیر یکسانی ندارد، چه بسا تأثیر همان صحنهها در افراد دیگر، درست برعکس آن باشد.
خبر مرگ پادشاه ستمگری که اطرافیان و دار و دستهاش را به شدت میگریاند، جامعهای را به شادمانی و پایکوبی وا میدارد.
پس نوع ارتباطات بدن انسان با دنیای خارج و نوع امواجی که از ذهن انسان فرستاده میشود و یا از محیط میگیرد، چگونگی واکنش مادی انسان را تنظیم مینماید؛ چنانکه گاه عصبانیتی، انسان را میگریاند و گاه میخنداند؛ یا بسا خوشحالی که انسان را میخنداند و گاه میگریاند.
دل و دماغ، با توجه به تعاملات روحی انسان با محیط خارجی، چگونگی واکنشهای جسمانی را در وجود انسان تنظیم میکند.
نقش ارتباطات معنوی در انسان
یکی از مؤثرترین روابطی که انسان با محیط خارجی خود میتواند داشته باشد، ارتباط انسان با ماورای هستی و پروردگار جهانیان است.
چنین ارتباطی، در تنظیم حالات روحی انسان در برخورد با عوامل بیرونی و انواع هیجانات و نگرانیها به قدری عمیق عمل مینماید که یکی از عوامل پیشگیری بیماریهای روانی یا روان درمانی به شمار میرود.
خواندن قرآن، نماز و دعا آنگاه که آگاهانه و با حضور قلب انجام میگیرد، قلب انسان را به نیرو و قدرت بینهایت خالق هستی پیوند میزند و آرامشی را ایجاد مینماید که بهبود دهندة بسیاری از نابسامانیها و ناملایمات روحی انسانی است.
الکسیس کارل در این باره میگوید
«دعا و نماز، قویترین نیرویی است که انسانها میتوانند ایجاد کنند، نیرویی است که همانند جاذبه زمین وجود حقیقی دارد، دعا و نماز چون رادیوم، منبع مشعشعی است که خود به خود تولید میشود.
از راه دعا بشر میکوشد نیروی محدود خود را با متوسل شدن به منبع نامحدودی چون خدا افزایش دهد.
وقتی که ما دعا میخوانیم، خود را به قوه محرکه پایانناپذیر که تمام کائنات را به هم پیوسته است، متصّل و مربوط میکنیم. ما دعا میکنیم که قسمتی از آن نیرو به حوائج ما اختصاص داده شود.
به صِرف همین استدعا، نواقص ما تکمیل میشود و با قدرتی بیشتر و حالتی بهتر از جای بر میخیزیم.
هر وقت با شور و حرارت، خود را در دعا و نماز مخاطب میسازیم، هم روح و هم جسم خود را به وجهی احسن تغییر میدهیم.
دعا کردن همچون دم زدن و آشامیدن هیچگاه شرمآور نیست.
اجتماعاتی که احتیاج به نیاش و دعا را در خود کشتهاند، از فساد و زوال مصون نخواهند بود.
آثار دعا و نیایش واهی و خیالی نیست، دنیای علم از دنیای نیایش متفاوت است، اما با آن متباین نیست.
نتایج دعا و نیایش را میتوان از روی علم دریافت، زیرا نیایش نه تنها بر روی حالات عاطفی، بلکه بر روی کیفیات بدنی نیز اثر میکند و گاهی برای مدتی، بیماری را بهبودی میبخشد.
این کیفیات هر چه قدر غیرقابل درک باشد، باید به واقعیت آن معترف بود. نیایش به آدمی نیروی تحمّل غمها و مصائب را میبخشد و انسان را امیدوار مینماید.» (صانعی،/216-215)
قرآن و آرامش روحی
در میان ادیان الهی، اسلام، بهترین، محکمترین و دقیقترین وسیله ارتباط با ماورای طبیعت را در دسترس دارد که همانا قرآن کریم است.
در ادیان دیگر اگر مفهوم ارتباطات معنوی و نوع اذکار و اوراد و مناسک مذهبی، ساخته و پرداخته ذهن بشری است ـکه دشواری ارتباط را به دنبال داردـ، در اسلام، حقیقت انکارناپذیری است که آموزههای وحیانی در اختیار مسلمانان قرار داده و سهولت و آسانی ارتباط معنوی را فراهم نموده است.
در ارتباط با خدای جهانیان، الفاظ و معانی قرآنی که کلام الهی است، از تأثیرگذاری بیشتری نسبت به دیگر الفاظ و معانی بشری برخوردار میباشد.
سخن گفتن با دوست با سخنانی که او دوست دارد، تنها با خواندن قرآن میسّر است که سخن اوست و دست تحریف را به ساحتش رخنه و راهی نبوده است.
ورود به ساحت قرآن که پناهگاه محکم و قلعه متبرّک الهی است، آن چنان فضای امید، اعتماد و اطمینان را در دل ایجاد میکند که دیگر هیچ رنج و دردی را یارای مقابله و دوام با آن نمیباشد؛
(اَلا بِذِکرِ اللهِ تَطمَئنُّ القُلوبُ) (رعد/ 28)«آگاه باشید که دلها با ذکر و یاد خداوند آرامش مییابد.»
بدیهی است که بهترین ذکرها همانا قرآن است
(وَ هذا ذِکرٌ مُبارکٌ أنزَلناهُ …) (انبیاء/50)«این [قرآن] ذکر مبارکی است که نازل کردیم.»
(اِنّا نَحنُ نَزَّلنَا الذِکرَ وَ اِنّا لَهُ لَحافِظُونَ) (حجر/9)«ما قرآن را فرو فرستادیم و قطعاً نگهدار آنیم.»
امید به زندگی بهتر و امید به آینده بهتر، یکی از مهمترین ابزاری است که از نگرانیها کاسته و شادابی و طراوت روحی را در انسان زنده نگه میدارد.
به ویژه آنجا که امید از جانب خدای قادر و توانا و مهربان نوید داده شود و با بندة خود چنین نجوا نماید
(لا تَقنَطوُا مِنَ رَحمَهِ اللهِ اِنَّ اللهَ یَغفِرُ الذُّنوُبَ جمیعاً) (زمر/53)«از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را میآمرزد.»
و از زبان حضرت یعقوب چنین میفرماید
(لا تَایئَسُوا مِن روحِ اللهِ انَّهُ لا یَایئَسُ مِن رُوحِ اللهِ اِلاّ القَوْمُ الکافِروُنَ) (یوسف/87)«(در پیدا کردن یوسف) از رحمت خدا مأیوس نشوید که تنها گروه کافران از رحمت خدا مأیوس میشوند.»
بدیهی است صدور بیمه نامهای با این صراحت و عطوفت از سوی خداوندی که به هر چیزی قادر و توانا میباشد، نه تنها بیماریهای روحی را درمان مینماید، بلکه از پدید آمدن آن هم جلوگیری میکند.
منبع:/rasekhoon.net
—————-
درباره کلینیک
اولین مرکز درمان سوء مصرف مواد با مجوز رسمی از دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان
کلینیک ترک اعتیاد پویان (سال تاسیس : 1385 )
دکتر سیده زهرا پیرو نذیری
ساعت کار صبح ها 9 الی 13 و عصر ها 17 الی 21
آدرس : رشت – خیابان مطهری – بین مسجد چهار برادران و سه راه حاجی آباد – ساختمان حکمت – طبقه 2
تلفن : 33330485 013 – 33341501 013
پست الکترونیک :info@pooyanclinic.ir
اینستاگرام : instagram.com/pooyan_clinic